fbpx

Program politic

În România, autoritățile centrale experimentează permanent, fără ca efectele acestor experimente să se regăsească în bunăstare locală: experimente fiscale, bugetare, sociale, juridice, etc. Deși România a ratificat Carta europeană a autonomiei locale, încă din 1997, principiile acesteia, deși reluate în Constituția României și în legislația primară, rămân deziderate teoretice în continua „reformă” românească.

          Autoritățile locale și cetățenii sunt destinatarii a peste 8.300 de legi, 1.100 de ordonanțe, 2.400 de ordonanțe de urgență, 35.800 de hotărâri de Guvern, 20.500 de ordine de ministru, toate aflate în vigoare. În același timp, administrația locală se află în cea mai gravă formă de subfinanțare și lipsă de predictibilitate bugetară. Centralizarea și descentralizarea unor competențe se succed amețitor, fără ca autoritățile locale să poată previziona de la un an la altul, competențele pe  care urmează să le exercite și bugetele pe care le au la dispoziție.

          Cu toate acestea câteva centre urbane reușesc să se dezvolte, iar economia României se bazează astăzi, aproape în exclusivitate pe bunăstarea creată în jurul câtorva mari orașe, printre care și Bucureștiul. Acest lucru este posibil pentru că autoritățile locale insistă să rezolve, și nu să dezbată la nesfârșit problemele: aleși locali care înțeleg că orașele se dezvoltă cu pragmatism.

          Liderii politici apar și dispar din viața noastră cu o viteză amețitoare, dar comunitățile și orașele rămân, iar serviciile publice de care beneficiem, ne marchează în mod definitoriu calitatea vieții, bucuria de a trăi.

Provocarea democrației în lumea modernă este de a afla cum să unim participarea, care este locală, cu puterea, care este centrală.

România are nevoie de reînnoirea administrației publice, de reorganizare a acesteia, de propunere de performanță pentru tot ce înseamnă administrație publică, fie ea centrală sau locală. De aceea, este nevoie de un partid care să reprezinte cu adevărat cetățeanul, să lupte și să apere niște principii absolut necesare unei democrații sănătoase!

Pentru aceasta, Partidul BUCUREȘTI 2020 acționează prioritar la nivelul Capitalei, pentru că Bucureștiul nu mai trebuie gândit ca un ORAȘ, ci ca o METROPOLĂ!

Direcțiile principale pe care le urmărește Partidului BUCUREȘTI 2020 sunt Dezvoltarea INFRASTRUCTURII, Protecția MEDIULUI, Susținerea EDUCAȚIEI și TRANSPARENTIZAREA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE.

 

INFRASTRUCTURĂ

      INFRASTRUCTURĂ RUTIERĂ

Bucureștiul are o nevoie capitală de INFRASTRUCTURĂ. Este sufocat de trafic pentru că infrastructura stradală se află aproape de nivelul anului 1990. Transportul din Capitală este sub orice critică, atât cel personal, dar și cel public, din cauza unor blocaje majore inacceptabile cauzate de infrastructura precară.

Ce își doresc bucureștenii? Fluidizare! Ce e necesar pentru aceasta? Pasaje subterane, pasaje supraterane, elemente esențiale de infrastructură care să ajute la fluidizarea traficului. Este jenant ca, în 30 de ani, să facem doar două pasaje subterane pentru fluidizarea traficului. Studiile de trafic relevă faptul că, în București, în ritmul acesta de dezvoltare al orașului, avem nevoie de 15-20 de pasaje subterane și supraterane în perioada imediat următoare pentru că, din punct de vedere al traficului, Bucureștiul e aproape în colaps.

      PARCĂRI

De asemenea, Bucureștiul are nevoie de PARCĂRI.  Partidul BUCUREȘTI 2020 își propune identificarea și utilizarea rezervelor de teren la nivelul fiecărui cartier pentru dezvoltarea unor sisteme de parking. Lipsa parcărilor reprezintă una din principalele problemele ale Capitalei. Cu mici excepții, toate administrațiile din București au ignorat complet dezvoltarea rețelelor de parking. Avem setat un obiectiv clar de a crește numărul locurilor de parcare, a celor publice, dar și a celor de reședință. Cea mai mare parcare publică din ultimii 30 de ani a fost făcută de o primărie de sector, sub bulevardul Decebal. Astfel de amenajări sunt esențiale în dezvoltarea Capitalei. Parcări subterane, parcări supraterane acolo unde spațiul permite, parcări de tip park & ride. Rămânând la capitolul parcări trebuie să menționăm și necesitatea reorganizării parcărilor publice, introducerea automatelor de parcare, dezvoltarea unui sistem de plată online.

      REȚEAUA DE TERMOFICARE

Poate cea mai mare problemă a ultimilor ani, fie vară, fie iarnă, a reprezentat-o rețeaua de termoficare a orașului. Îmbătrânit, nemodernizat, ineficient, consumator de resurse, sistemul necesită reparații capitale. Amânarea la infinit a investițiilor majore pentru acest sistem și alegerea variantei de cârpire l-au dus în colaps. În următorii 4 ani întreaga rețea de termoficare din București trebuie înlocuită. Jumătate din actualul cost pentru încălzire se pierde prin găurile rețelei.

 

MEDIU

 

Protejarea mediului înconjurător în beneficiul generațiilor viitoare reprezintă una din provocările majore ale epocii noastre și, deși acționăm fiecare la un nivel diferit, efortul trebuie să fie unitar. Fie că vorbim de un continent, o țară sau un oraș, mediul înconjurător trebuie să reprezinte o prioritate pentru fiecare.

În București, poluarea e în topul problemelor, deși activitatea industrială s-a redus considerabil în ultimii 30 de ani. Numărul mare de mașini, lipsa infrastructurii rutiere, lipsa spațiilor verzi, ignorarea normelor de protecție a mediului sunt doar câteva dintre cauzele care cresc poluarea în București. Efectul îl vedem cu toții: un oraș sufocat, plin de praf și de pulberi în suspensie. Dacă factorii care au dus la acest lucru îi cunoaștem cu toții, soluțiile par mai greu de găsit de cei care administrează astăzi orașul. Ce e însă de făcut? Dacă traficul reprezintă o problemă majoră pentru calitatea aerului, trebuie să rezolvăm problema infrastructurii, dacă spațiile verzi lipsesc, ele trebuie create. Da, lucruri care par simple, dar care de 30 de ani nu se rezolvă.

      SPAȚII VERZI

Bucureștiul e plin de zone așa-zis verzi, dar, în realitate, sunt doar niște zone pline de pâmânt, zone care produc de fapt poluare prin praful ridicat de vânt. Ele trebuie reabilitate, pământul trebuie să fie acoperit de iarbă, de copaci, de flori. Abia atunci ele pot fi considerate spații verzi. Administrația locală trebuie să demareze un program de plantare masivă. Copacii reprezintă principală sursă de oxigen, iar creșterea numărului de plantări trebuie să fie într-o permanentă creștere. E necesar ca pentru București conservarea și creșterea suprafeței de spațiu verde să devină o prioritate. Totodată, Bucureștiul are nevoie de o Centură Verde, o perdea forestieră care să asigure necesarul de oxigen, care să oprească praful, poluarea etc. Un aspect foarte important pentru realizarea acestui obiectiv este realizarea unui sistem unitar de irigații, cu alimentare din lacurile din București. Acesta este un proiect implementat cu succes în Sectorul 3, spațiile verzi fiind irigate cu apă din Lacul IOR, aceasta fiind deja aclimatizată, fără clor și… gratis, un proiect ce trebuie adaptat la nivelul întregului oraș. De asemenea, un alt proiect viabil, atât ca aspect, cât și ca utilitate, o reprezintă înverzirea liniilor de tramvai după modelul celor din Sectorul 3 (Calea Vitan, Liviu Rebreanu, Octavian Goga).

      TRANSPORT ALTERNATIV

Pe lângă celelalte măsuri pentru reducerea poluării, extrem de important este dezvoltarea unui sistem de transport alternativ, pentru a reduce din presiunea traficului. Capitala are astăzi extrem de puțini kilometri de piste de biciclete. Cu o populație ce se apropie de 3 milioane de oameni Bucureștiului are nevoie de o rețea complexă de piste pentru biciclete, trotinete pentru a încuraja bucureștenii să folosească alternative ecologice. Reducem astfel traficul, implicit poluarea. O altă componentă importantă a transportului alternativ o reprezintă mașinile electrice. Dezvoltarea unei rețele de stații de încărcat distribuite uniform pe întreaga suprafață a Capitalei și posibilitatea de a încărca gratuit încurajează achiziția mașinilor nepoluante. Totodată, trebuie în continuare acordate beneficii fiscale proprietarilor, precum scutirea de impozit, parcare gratuită în parcările publice din oraș, etc.

 

      SALUBRIZARE

Conform directivelor europene, România trebuie să recicleze minimum 50 % din deșeurile municipale produse, dar, din păcate, țara noastră are un procent declarat de aproape 4 ori mai mic, de 14 %. În București situația este și mai dezastruoasă, cu o rată de reciclare de doar 9 % din totalul deșeurilor colectate. De ce se întâmplă asta? Pentru că Bucureștiul nu are o strategie de dezvoltare și funcționare a serviciului de salubrizare bine pusă la punct. Totodată, îi lipsește o infrastructură adecvată colectării gunoiului pe diferite fracții. Salubrizarea trebuie făcută responsabil. Trebuie dezvoltat un sistem unitar de salubrizare la nivelul întregului oraș, trebuie implementate programe de informare, conștientizare, educare și recompensare a cetățenilor pentru a se alătura ca parteneri ai autorităților în lupta cu gunoaiele.

 

EDUCAȚIE

Educația stă la baza prosperității unei națiuni. Cu cât populația țării are un nivel al educației mai ridicat, cu atât societatea respectivă este una mai prosperă, iar acesta este obiectivul spre care ar trebui să tindem toți. Reformele sistemelor de educaţie și formare profesională sunt esenţiale. Viitoarele locuri de muncă necesită persoane cu calificări de nivel înalt. În contextul economic actual, trebuie să ne asigurăm că toţi tinerii săi dobândesc competenţele care îi ajută să intre pe piaţa muncii. Astăzi, în România, conform statisticilor oficiale, peste 1 milion de tineri cu vârste cuprinse între 16 și 21 de ani lipsesc din statistici. Cauzele sunt multiple, iar efectul lor se simte în toate domeniile de activitate.

 

      INFRASTRUCTURĂ ȘCOLARĂ

Plecând de la politicile publice din domeniul educației și terminând cu infrastructura școlară, lucrurile trebuie să se schimbe radical în România. La nivelul Capitalei, Partidul BUCUREȘTI 2020 propune investiții masive în infrastructura școlară. Școlile în care învață elevii actuali sunt la nivelul la care se aflau și atunci când învățau părinții lor. Excepțiile sunt prea puține, dar trebuie menționate. În Sectorul 3, toate unitățile de învățământ au fost modernizate și reabilitate. Acesta trebuie să fie standardul în întregul București. Elevii trebuie să beneficieze de niște clădiri sigure, igienizate, de aparatură modernă care să le permită susținerea unor lecții adaptate anului 2020, de mobilier ergonomic, de toate condițiile necesare pentru a se dezvolta la nivelul anului curent, nu la nivelul anului 1990. Pe lângă reabilitarea clădirilor actuale, e necesară extinderea spațiilor de învățământ. Unitățile actuale au fost proiectate într-o altă epocă, pentru o altă populație, dar astăzi acestea sunt neîncăpătoare. Pentru a face școala un loc prietenos și atractiv, trebuie să oferim elevilor variante de alegere a activităților pe care să le desfășoare. Astfel, dezvoltarea infrastructurii pentru activități sportive trebuie să fie un alt obiectiv pentru București. Săli de sport, complexuri multifuncționale, bazine de înot și alte obiecte de investiții pentru generații viitoare educate și sănătoase!

      ÎNVĂȚĂMÂNT ÎN SISTEM DUAL

Pentru tineri, educaţia și formarea profesională ar trebui să ofere opţiuni atât pentru ocuparea unui loc de muncă, cât și pentru continuarea studiilor. Aceasta ar trebui să îi ajute să obţină competenţele practice esenţiale pentru multe locuri de muncă și să le deschidă porţi pentru calificări de nivel superior. Astfel, învățământul în sistem dual reprezintă o soluție excelentă pentru tinerii care vor să învețe o meserie.

Formarea profesională în sistem dual se realizează în parteneriat public-privat, în acest proces fiind implicați toți factorii interesați de obținerea unei forțe de muncă calificată la cele mai înalte standarde. Este o alternativă pozitivă pentru piața muncii și se adresează absolvenților de clasa a VIII-a care își doresc să deprindă tainele unei meserii direct de la potențialul viitor angajator. Pe scurt, prin învățământul profesional în sistem dual agenții economici devin furnizori de formare profesională, parteneri de practică și potenţiali angajatori ai absolvenților. Pregătirea teoretică este asigurată de către școală, iar pregătirea practică de către companie, în baza unui contract de practică individuală. Partidul BUCUREȘTI 2020 își dorește ca acest sistem de învățământ să fie adoptat la nivelul întregii Capitale, acesta rezolvând atât problema lipsei forței de muncă calificată, dar și a tinerilor absolvenți care nu își găsesc locul pe piața muncii.

 

TRANSPARENȚĂ

Lipsa transparenţei decizionale conduce la încrederea scăzută a comunității în administrația publică. O societate în care comunitatea nu participă activ la viața comunității, este una slabă, vulnerabilă. Aplicarea reală a principiului transparenţei ar duce la o mai mare încredere în legi şi reglementări. Încrederea în cadrul legal va avea ca rezultat un mai mare grad de respectare a legii, cu consecinţe pozitive asupra dezvoltării economice şi a menţinerii unor relaţii de cooperare între aparatul administrativ şi societate.

Proiectele realizate, contractele atribuite, totul trebuie să fie la dispoziția cetățenilor. Bugetele trebuie prioritizate în funcție de nevoile comunității, iar transparența administrativă ajută la colaborarea celor două părți. Transparența în activitatea administrativă explică necesitatea reglementărilor propuse, cetățenii cunosc și înțeleg deciziile administrației publice.

Partidul BUCUREȘTI 2020 are ca obiectiv clar transparentizarea totală a administrației publice din Capital